Wypalenie zawodowe, jak pracodawca może pomóc pracownikowi?
kategorie: Motywowanie pracowników
temat: benefity, filozofia zarządzania, wypalenie zawodowe, zarządzanie czasem, zdrowie pracownika
Pandemia COVID-19 wpłynęła trwale na pracowników i pracodawców, tak jak i rosnąca inflacja oraz warunki na światowych rynkach. Zmieniły się potrzeby pracowników i to co ich motywuje do efektywniejszej pracy. Rozwinęły się także czynniki wpływające na wypalenie zawodowe pracownika. Pracodawca stoi przed poważnym wyzwaniem sprostaniu zmieniających się trendów.
Czym jest wypalenie zawodowe?
Syndrom wypalenia zawodowego (professional burnout), wg H.J. Freudenberga, cechuje się psychicznym i fizycznym wyczerpaniem, nadmierną skłonnością do irytacji oraz poczuciem chronicznego znudzenia. To reakcja organizmu na chroniczny stres, którego źródłem jest sytuacja w pracy.
Pojawia się on kiedy pracownik doszedł do tak zwanej ściany i przestaje się rozwijać zawodowo, a wykonywana praca przestaje dawać mu satysfakcję. Najczęściej ten syndrom pojawia się u osób, które mogą być nazywane pracoholikami. W celu minimalizowania wystąpienia wypalenia zawodowego powstały koncepcje: Work Life Balance, Zdrowa Organizacja, czy Kultura Organizacyjna w Firmie.
Wypalenie zawodowe to choroba cywilizacyjna. Jest to choroba która jest badana od początku lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku. Lekarze są zgodni, że wypalenie zawodowe może dotknąć przedstawicieli każdej branży, a jego skutki mogą być fizyczne, emocjonalne i behawioralne.
Według E. Aronsona wypalenie zawodowe to efekt na długotrwałe i powtarzające przeciążenie organizmu w wyniku intensywnej pracy dla innych osób. Jest to uświadomienie sobie, że nie jesteśmy w stanie pomóc ludziom, nie możemy dać nic więcej i całkowicie zużyliśmy własne siły.
Objawy wypalenia zawodowego
Podstawowymi objawami wypalenia zawodowego są:
- Nieustanny i narastający stres – pracownik odczuwa stres związany z pracą nawet jak jest w domowym zaciszu. Stres połączony z natłokiem myśli o obowiązkach służbowych przyczynia się do bezpośredniego zmniejszenia motywacji pracownika. Bardzo często towarzyszy pracownikowi sen o zwolnieniu z pracy. Stres związany ze zwolnieniem z pracy potrafi być na tle silny, że potęguje także inne negatywne skutki wypalenia zawodowego.
- Wrażenie nadmiernego obciążenia pracą – zbyt duże tempo pracy, nadmierne zaangażowanie pracownika i zaburzenia rytmu work life balance, sprawiają, że pracownik czuje się bardziej senny, ociężały i staje się mniej efektywny w pracy.
- Zdecydowany spadek motywacji pracownika i niższe poczucie własnej wartości – pracownik nie widzi swoich sukcesów w pracy i przestaje je doceniać. Ma wrażenie, że jego praca jest gorsza od innych i traci motywację do pracy.
- Problemy z koncentracją – powiązane z problem ze snem. Natłok myśli i stres zawodowy nie pozwala zasnąć, przez co pracownik budzi się niewyspany i ma gorszą koncentrację. Dodatkowo pracownik zaczyna dostrzegać negatywne skutki problemów z koncentracją, stresuje się nieprzespaną nocą i nie może zasnąć. Koło się zamyka. Zmęczenie psychiczne doprowadza do popełniania błędów w pracy, a z kolei popełnione błędy zwiększają stres związany z wykonywaną pracą.
- Coraz gorsze, mniej empatyczne podejście do klientów i kolegów / koleżanek z pracy – negatywna zmiana w zachowaniu pracownika w stosunku do klientów i niechęć do interakcji z współpracownikami to powszechne objawy wypalenia zawodowego.
Wpływ pandemii na potrzeby pracownika i pojawienie się wypalenia zawodowego
Pracownicy coraz częściej rozważają zmianę swojej obecnej ścieżki zawodowej, jeżeli warunki w pracy stają się mniej przyjazne. Oprócz regularnej wypłaty, coraz większe znaczenie dla nich zaczyna mieć większa elastyczność pracy zdalnej i lepsza kultura pracy. Z badań ADP „People at Work 2022: A Global Workforce View” autorstwa Nela Richardson, Marie Antonello, wynika, że 7 na 10 pracowników bierze poważnie pod uwagę nie tylko zmianę pracodawcy, ale i ścieżkę kariery.
Badanie można przeczytać na stronie autora ADP (kliknij aby przejść)
Wypalenie zawodowe a zwolnienie lekarskie
W 2019 roku Światowa Organizacja Zdrowia wpisała wypalenie zawodowe do Międzynarodowej Statystycznej Klasyfikacji Chorób i Problemów Zdrowotnych ICD-11 (International Classification od Diseas). Obowiązuje ona od początku roku 2022, a to stawia pytanie, czy lekarze mogą wystawiać L4 z powodu wypalenia zawodowego u pacjenta.
Prawnicy ostrzegają jednak, że otrzymanie L4 z powodu wypalenia zawodowego nie będzie jeszcze możliwe. Aby było to możliwe konieczne są prace legislacyjne, a które (w pierwszej połowie 2022 roku) nie są planowane.
Wpływ stresu na jakość pracy
W tym samym badaniu ADP pokazano, że wzrasta ilość pracowników odczuwających stres co najmniej raz w tygodniu – 67% do 62% w roku 2021, a jedna na siedem osób stresu doświadcza codziennie. Przejście na tryb pracy zdalnej lub hybrydowej sprawiło, że pracownicy częściej czują się docenieni i nagradzani, a także deklarują, że dostają lepsze wsparcie pod kątem rozwoju zawodowego. Konieczność powrotu do pracy stacjonarnej może przynieść odwrotny skutek i pojawienie się stresu i niepokoju u pracownika.
Wypalenie zawodowe, jak pracownik może sobie pomóc?
Zaburzenie cyklu życia osobistego i służbowego może zwiększyć objawy wypalenia zawodowego, dlatego pracownik powinien zadbać o swoje zdrowie, zaczynając od zdrowej dawki snu (około 8h na dobę). Dobrze jest jeżeli pracownik posiada zainteresowanie, hobby, któremu może się oddać w czasie wolnym. Jest to sposób na skupienie myśli na przyjemności, czymś co nas odpręża.
Kolejnym krokiem jest wysiłek fizyczny. Lekarze zalecają ruch jako lekarstwo na nadmiar kortyzolu w organizmie (hormonu odpowiadającego za pojawienie się stresu). Codzienne ćwiczenia, bieganie, czy jazda rowerem pozwoli na zmniejszenie stresu i zdecydowanie poprawi nie tylko samopoczucie, ale i zdrowie.
Jak uniknąć wypalenia zawodowego, czyli o systemie benefitowym
Pracodawcy reagują na ryzyko wypalenia zawodowego u pracownika i poprawiają warunki pracy
Pracodawcy śmiało deklarują, że cenią sobie zatrudnienie, które pozwala na godną płacę, lecz nie kosztem zdrowia psychicznego, fizycznego, życia rodzinnego i własnych wartości. Badanie ADP wykazało, że 33% osób deklaruje, że ważne są dla nich elastyczne godziny pracy, a także czerpanie przyjemności z pracy (32%). Natomiast możliwość awansu jest ważna „tylko” dla 23%.
Pracodawcy oferują zatem elastyczne godziny pracy, możliwość pracy hybrydowej, wsparcie młodych matek np. przedszkolem blisko biura, czy innymi benefitami. Nagradzanie pracowników jest już standardowym zjawiskiem, chociaż pracodawcy różnie interpretują atrakcyjność oferowanych benefitów. Rozwiązaniem na tego typu problem jest system kafeteryjny. Jest to system benefitowy, który w swojej ofercie posiada kilkadziesiąt benefitów, spośród których pracownik może wybrać ten, który według niego jest najbardziej atrakcyjny. Jest to duża elastyczność tego rozwiązania, każdy pracownik ma inne aspiracje, kieruje się innymi wartościami w życiu i inne czynniki go motywują do działania. Przekazanie wyboru benefitów pracownikowi sprawia, że relacja na linii praconwik – pracodawca się poprawia, a efektywność pracy pracownika wzrasta.
Wśród popularnych benefitów jest fachowa opieka medyczna, finansowanie wycieczek, czy usługi gamingowe takie jak PlayStation Plus, czy Xbox Live.
Oferta w systemie kafeteryjnym dostosowuje się do potrzeb rynku i pracowników, pokazuje to wprowadzenie do benefitów usług gamingowych, z których chętnie korzystają pracownicy IT.
Sprawdź ofertę Motivizer
Platforma kafeteryjna Motivizer oprócz nowości – oferty Voucher4Sport – voucher na zawody sportowe, czy oferty produktów KROSS oferuje stale poszerzającą się bazę benefitów dostępnych dla pracownika.
Dowiedź się więcej o tym co to jest system kafeteryjny.
Najnowsze artykuły
- Platformy benefitowe: Skuteczny klucz do walki z wypaleniem zawodowym
- Platforma benefitowa jako wsparcie dla pracowników w kryzysie zdrowotnym
- Motivizer na Kongresie Profesjonalistów HR i People Culture TechFest 2024
- Platforma benefitowa dla małych firm korzyści i wyzwania
- Platforma benefitowa i personalizacja benefitów w praktyce