Analiza zmieniających się benefitów pracowniczych w 2021 roku


Pandemia COVID-19 pokazała, że standardowe świadczenia pozapłacowe jak karty sportowe i pakiet zdrowotny nie zadowolą już wszystkich pracowników. Zdaniem ekspertów jak i ankietowanych pracowników zmiany w tym zakresie bardzo przyspieszyły w ostatnich latach, szczególnie w 2020-2021 r.

Analiza zmieniających się benefitów dla pracowników w 2021 r.

Jak wynika z raportu przygotowanego przez Związek Przedsiębiorców i Pracodawców w 2021 r., pracownicy chcą otrzymywać benefity pomagające zmierzyć się im z indywidualnymi problemami. Pracodawcy zastanawiają się, jak stworzyć ofertę, by była satysfakcjonująca dla pracowników, chroniła ich zdrowie, ale też wpisała się w potrzeby i w strategię firm.

Jest to zadanie pilne, także ze względu na zmiany pokoleniowe i zmieniające się potrzeby pracowników. W kolejnym raporcie przeprowadzony przez Instytut Gallupa w 2021 r., aż 53% badanych wolałoby pracować zdalnie nawet jak ograniczenia zostaną zniesione (więcej w artykule “Jak zmieni się świat benefitów pracowniczych w erze COVIDi POST-COVID“).

Pandemia okazała się motorem do zmian standardowego koszyka świadczeń pozapłacowych. Jak podają w swoim raporcie eksperci piszący raport „Kapitał zdrowia” zmiany na rynku pracy, sytuacja epidemiczna oraz zmiana postrzegania znaczenia zdrowia psychicznego i fizycznego spowodowały, iż oferowane dotychczas świadczenia są niewystarczające i czeka nas wielka rewolucja w benefitach dla pracowników.

Które benefity pracownicze zyskały na znaczeniu w 2021 roku?

  • Praca zdalna (home office) – możliwość całkowitego wykonywania obowiązków pracowniczych z domu lub w formie hybrydowej (raca zdalna + kilka dni w miesiącu w biurze) jest jednym z najczęściej poszukiwanych benefitów
  • Dostęp do grupowych ubezpieczeń społecznych
  • Prywatna opieka zdrowotna
  • Bony podarunkowe i okolicznościowe

Benefity pozapłacowe przyszłości

Wraz z rozwojem popularności i zainteresowania pracą w trybie home office wzrosło także zainteresowanie różnymi e-usługami, które pracodawca mógł zaoferować pracownikom pracującym właśnie w trybie zdalnym. Jedną z nowości która pojawiła się w ofercie systemów benefitowych jest dostęp do platform gamingowych takich jak STEAM, PlayStation Plus, czy XBOX Live.

 

Wybuch pandemii koronawirusa w 2020 roku tylko spotęgował ten proces, przez co okres pandemii dla sklepów i usług e-commerce był czasem dynamicznych wzrostów. Wiele firm w odpowiedzi na potrzeby swoich pracowników zaczęło wdrażać systemy kafeteryjne za pomocą których pracownicy sami mogli decydować w jaki sposób i na co chcą przeznaczać dodatkowe środki oferowane przez pracodawcę. Do najpopularniejszych usług zaczęły zaliczać się zajęcia mindfulness i wellstress, a także różnego rodzaju bony, które można wykorzystać w wybranych sklepach. 

Kultura wdzięczności


Kultura wdzięczności wedle słownika Cambridge Kudos, to publiczna pochwała za wyjątkowe osiągnięcie lub pozycję w danym społeczeństwie. Zdaniem pracowników w dzisiejszych czasach najbardziej brakuje im właśnie zwykłej wdzięczności od przełożonego za wykonaną pracę. Najlepiej, jeśli wdzięczność wiązałaby się z jakąś formą gratyfikacji, ale najczęściej chodzi po prostu o zwykły uścisk dłoni czy powiedzenie „dobra robota”. Dziś w czasach postępującej cyfryzacji istnieje już wiele narzędzi, które pozwalają by publicznie dać znać o dobrze wykonanej pracy, a korzystając np. z kafeterii benefitowej dodatkowo zachęcić pracownika określonym bonusem.

Wellbeing w organizacji

Mówiąc w skrócie, wellbeing w organizacji to kompleksowe podejście do pracownika jako jednostki i zaspokajanie jego różnorodnych potrzeb (więcej o tym dlaczego wellbeing w organizacji jest ważny)

Przypominamy, że Wellbeing w planach i długoterminowej strategii organizacji powinien znaleźć wśród głównych inicjatyw i inwestycji, a następnie stać się jej kluczowym obowiązkiem. Jest to o tyle istotne, że właśnie realna codzienność stanowi o tym czy działania wellbeing będą budować wartość i zostaną elementem tożsamości firmy czy pozostaną tylko ozdobą wpisywaną do kolejnych laurek, raportów i folderów reklamowych.

W Motivizer oferujemy dostęp do systemu kafeteryjnego wspierającą podejście „wellbeing”, w ramach modelu PERMA. Oferujemy w niej Kudosy, grywalizację, sport, wsparcie psychologiczne, wellestress, eSzkolenia i wiele więcej. Wszyscy użytkownicy systemu otrzymują także dostęp do Outleo.pl – sklepu dla użytkowników systemu kafeteryjnego Motivizer, w którym można wymienić punkty Motivizer na nagrody rzeczowe. Katalog nagród liczy już ponad 500 pozycji od 50 renomowanych marek.

Sprawdź Wellbeing w Motivizer