Stali klienci zwiększają stabilność dochodów przedsiębiorstwa i pozwalają na wieloletnie prowadzenie działalności. Dzięki nim każda firma może liczyć na większe zyski i jednocześnie na mniejsze wahania dochodów w kolejnych miesiącach. Wdrożenie programu lojalnościowego ułatwia pozyskanie grona stałych klientów. Jak zbudować własny program lojalnościowy?
Program lojalnościowy dla klientów
Jak stworzyć dobry program lojalnościowy? Co można zyskać dzięki programowi lojalnościowemu? Lojalność klientów ułatwia prowadzenie biznesu. Powracający, zadowoleni klienci zapewniają regularne zyski. Dzięki nim przedsiębiorca mniej ryzykuje, gdyż osiąga stałe dochody. Korzystanie z programu lojalnościowego pozwala przyciągnąć stałych klientów za sprawą atrakcyjnych benefitów.
Atrakcyjny program lojalnościowy sprawia, że dokonują zakupów częściej i zwiększają wartość koszyka zakupowego. Benefity w postaci rabatów, voucherów i produktów w niższych cenach przyciągają kolejnych uczestników programu, dzięki czemu przedsiębiorstwo zyskuje środki na dalszy rozwój.
Do stworzenia i obsługi programów lojalnościowych warto wybrać doświadczone firmy zewnętrzne. Dzięki temu przedsiębiorca poszukujący programu lojalnościowego musi jedynie określić swój budżet i cele, a pozostałymi aspektami zajmie się grono specjalistów. Ich wiedza pozwala stworzyć zarówno loyalty starter, jak i zmodyfikować dotychczasowe działania lojalnościowe.
Co daje program lojalnościowy?
Programy lojalnościowe w dużych przedsiębiorstwach i sieciach sklepów są stosowane powszechnie, jednak w mniejszych biznesach rzadko można z nich skorzystać. Niektóre firmy obawiają się, że wydatki na wdrożenie programu lojalnościowego nie zwrócą się im w oczekiwanym czasie. Zwykle są w błędzie, gdyż liczba klientów systemów lojalnościowych stale rośnie, podobnie jak ich zadowolenie z możliwości dawanych przez uczestnictwo w takim programie.
Co dają programy lojalnościowe w mniejszych firmach? Przede wszystkim lojalnościowy program partnerski pomaga zyskać stałą pozycję na rynku. Budując zaufanie klientów i przyciągając ich na stałe, ogranicza się ryzyko utraty płynności finansowej. Programy lojalnościowe dla firm z sektora małych i średnich przedsiębiorstw sprawdzają się zarówno na rynku lokalnym, jak i krajowym.
Jaki są zalety programów lojalnościowych?
W trakcie działania programu lojalnościowego firma ma szansę na zdobycie stabilności finansowej, które pozwala na realizację nowych inwestycji i bieżące regulowanie wszystkich zobowiązań. To duże ułatwienie dla każdej firmy, gdyż pozyskiwane nowych klientów w dobie dużej konkurencji jest trudne. Dedykowane systemy lojalnościowe zapobiegają odpływowi odbiorców produktów i usług do innych firm z branży.
Indywidualny program lojalnościowy odpowiada na potrzeby konkretnej grupy klientów. Oferowane w nim benefity przynoszą jej realne korzyści. Jak stworzyć program lojalnościowy, który działa w ten sposób? Na początek warto przeprowadzić badania rynku i poznać lepiej swoją grupę docelową. Odpowiadając na jej oczekiwania, można zdobyć jej lojalność, nawet jeśli do tej pory klienci korzystali z oferty konkurencji.
Jakie są rodzaje programów lojalnościowych?
Organizacja programu lojalnościowego może obejmować stworzenie systemów opartych o różne zasady w zależności od proponowanych metod podniesienia zaangażowania klientów. Jakie formy może przyjąć partnerski program lojalnościowy?
- karty stałego klienta – dostępne w formie plastikowej, jak i jako aplikacje mobilne. Umożliwiają np. uzyskanie dostępu do rabatów i zniżek na poszczególne produkty po okazaniu karty w formie tradycyjnej lub elektronicznej. Dla klientów jest to atrakcyjny program lojalnościowy nawet przy dość rzadkich zakupach.
- punkty za zakupy – im więcej i częściej kupuje klient, tym więcej punktów otrzymuje. Od zgromadzonej liczby punktów zależy liczba produktów do wybrania z katalogu nagród.
- program lojalnościowy dla najaktywniejszych klientów – forma nagradzania zależna od zaangażowania klientów. Premiuje się w niej jedynie tych klientów, którzy dokonują zakupów najczęściej i na największe kwoty. System lojalnościowy tego typu zwykle kieruje się do klientów biznesowych.
Karty stałego klienta i inne systemy lojalnościowe
Karty stałego klienta mogą promować zarówno jeden punkt sprzedaży, jak i sieć handlową. Karta programu uprawnia do korzystania z rabatów, zniżek lub darmowych usług w zamian za lojalność. Karta może być jedynym elementem systemu lub jego częścią, przeznaczoną dla określonej grupy klientów. Spersonalizowany program lojalnościowy dla danej firmy może uwzględniać także inne benefity, z których mogą skorzystać klienci w ramach dodatkowych działań.
Program klubowy dla najaktywniejszych klientów
Punkty lojalnościowe zdobywane w programach klubowych dla najaktywniejszych klientów zachęcają do częstszego korzystania z oferty twórców programu. Duża aktywność umożliwia uzyskanie dodatkowych zniżek na zakupy, voucherów i dostępu do promocji niedostępnych dla pozostałych klientów. Program klubowy może pozwalać np. na zakup biletów na określone wydarzenie zanim trafią do ogólnodostępnej sprzedaży lub przedpremierowego obejrzenia filmu na platformie streamingowej.
Wyjątkowe programu lojalnościowe dla członków klubu przygotowują również możliwość zarabiania. Zakup niektórych przedmiotów w niskiej cenie pozwala na ich późniejsze odsprzedawanie po cenie rynkowej. Taki bonus często jest częścią większego systemu programu partnerskiego.
Program punktowy za zakupy
System lojalnościowy do zbierania punktów lojalnościowych sprawdza się do nagradzania klientów za regularne zakupy czymś więcej niż rabatami na kolejne zakupy. Większość programów lojalnościowych zapewnia rabaty na zakupy w tym samym sklepie, natomiast punkty lojalnościowe można wymienić na dowolną rzecz z katalog nagród. Nagrody mogą być niezwiązane z branżą sklepu. Szeroki katalog nagród u zewnętrznego partnera sprawia, że klienci bez trudu znajdą w nim coś dla siebie.
Loyalty starter – czym jest?
Atrakcyjny program lojalnościowy powinien być dostępny dla klientów już od pierwszych zakupów. Loyalty starter sprawia, że klient otrzymuje punkty lub rabaty już za samo dołączenie do programu. Dzięki temu od razu może przekonać się o korzyściach, które daje mu kompleksowy program lojalnościowy. Rabat na pierwsze zakupy zachęca do ich ponownego dokonania, a pakiet punktów dla nowych klientów uławia zdobycie pierwszej nagrody z katalogu.
Do stworzenia skutecznego programu lojalnościowego warto wykorzystać casy study specjalistów z zewnętrznej firmy. Ich doświadczenie sprawia, że wdrożenie programu lojalnościowego przychodzi bez trudu, a jego efekty są szybciej zauważalne i trwalsze.