Work Life Balance

filozofia zarządzania czasem pracownika

Work Life Balance jest odpowiedzią na pojawiające się problemy społeczne, takie jak pracoholizm czy wypalenie zawodowe. Zaskoczeniem może być to, że idea ta, ma już tak naprawdę kilkadziesiąt lat. Głośno bowiem zrobiło się o niej tak naprawdę z początkiem lat dwutysięcznych.

Work Life Balance – definicja i znaczenie

Dla przypomnienia co oznacza pojęcie work-life balance, zaczniemy od czystej teorii. Jest to koncepcja zarządzania czasem, stawiająca za cel odnalezienie równowagi pomiędzy „pracą” a życiem prywatnym. Idea work-life balance powstała na przełomie lat 70. i 80. XX wieku. Główną ideą WLB (work life balance) stało się wtedy odnalezienie równowagi między pracą i karierą, a życiem rodzinnym oraz towarzyskim, a także rozrywką i innymi przyjemnościami  życia codziennego. Tego życia, które jest już poza praca. W znalezieniu równowagi pomagają coraz częściej pracodawcy stosując typy kultury organizacji firmy, które pomagają pracownikowi na efektywniejsze zarządzanie swoim czasem, zbudowaniem lepszej więzi emocjonalnej i zmniejszeniu poziomu stresu.

Work Life Balance – założenia koncepcji zarządzania czasem

1. Praca nie może być celem samym w sobie, a drogą ich osiągnięcia

Oczywiście w teorii wszystko brzmi niezwykle prosto. Możemy znaleźć wiele poradników, które pokażą nam na przykładzie praktycznych zadań, jak teorie wpleść w nasze własne życie. Zanim jednak przejdziemy do przydatnych porad, bardzo ważne jest, aby uświadomić sobie, że praca nie jest celem samym w sobie, ale ma umożliwiać nam dojście do celów postawionych w naszym życiu.

Jak do tego dojść? Zapewne wielu z Was nie raz przyłapało się na tym, że np. rano zamiast rozmawiać z żoną przy kawie, myśli już o tabeli i analizie, którą musisz danego dnia przygotować. Albo zamiast cieszyć się wieczorem filmowym z przyjaciółmi w niedzielę, myślisz cały czas o poniedziałku i o tym co musisz zrobić… Oczywiście takie myśli są normalne i bardzo ciężko jest się ich pozbyć ot tak. Warto jednak próbować.


Nie raz można usłyszeć stwierdzenie “to tylko praca”.

2. Równowaga między praca a życiem prywatnym

Praca jest bardzo ważną częścią życia, wykonujemy jedno zadanie, dając z siebie wszystko, a, zaraz pojawi się kolejne. Jednak praca nie powinna zaburzać równowagi między życiem prywatnym a zawodowym. Pamiętajmy, jeśli nie będziemy spełniać się w jednej firmie, ostatecznie możemy tę pracę zmienić. Ba, nawet jeśli stanie się coś nieprzyjemnego i pracę stracimy – znajdziemy kolejną. Świetnie, jeśli praca jest naszą pasją i kiedy się w niej spełniamy, jednak nawet ta najbardziej pasjonująca, nie powinna przysłaniać nam reszty świata i naszego otoczenia. Musimy mieć czas na naszych najbliższych i na życie, tak po prostu.

Tylko jeśli odpowiednio rozłożymy swoje siły, mamy szansę na osiągnięcie dobrostanu. Przez dobrostan nie mamy na myśli wcale dużego zasobu pieniędzy, ale poczucie zadowolenia psychicznego, fizycznego i społecznego, które składają się na stan naszego życia w większym jego znaczeniu. Dlatego też pracodawcy chętnie korzystają z podejścia Wellbeing, które jest dostępne w ramach systemu kafeteryjnego – oferuje ono także wsparcie psychologiczne i zdrowotne.

Work Life Balance – z punktu widzenia pracodawcy, leadera

Z punktu widzenia pracodawcy, leadera zespołu, zapewnienie dobrostanu pracownikowi – środowiska takiego, które pozwoli na osiągnięcie satysfakcji, poczucia bezpieczeństwa, zadowolenia psychicznego i społecznego, jest kluczowe w procesie motywacji pracownika. Zmotywowany pracownik jest efektywniejszy i bardziej skory do podejmowania większych wyzwań z własnej inicjatywy. Warto pamiętać, że każdy pracownik może mieć inne potrzeby i oczekiwania – młoda matka zwróci uwagę na inne benefity pracownicze niż jej kolega z biura (zobacz najpopularniejsze benefity pracownicze dla pracujących mam).

Work Life Balance – efektywność, korzyść dla firmy i pracownika

Zachowanie podstaw work-life balance to korzyści dla całej firmy. Work life balance zwiększa produktywność. Tak naprawdę ilość przepracowanych godzin, robienie nadgodzin czy przychodzenie z samego świtu do pracy, nie zawsze przynosi realne korzyści. Finalnie, przecież najważniejsze jest wykonanie Twoich zadań. W wielu krajach przyjął się nawet 6 godzinny system pracy – pracownik, który jest bardziej wypoczęty i ma więcej czasu na życie prywatne to pracownik kreatywny i skoncentrowany. Takie osoby są też zdrowsze, a więc dzięki temu rzadziej chorują. Mają lepsze samopoczucie, więcej czasu na uprawianie sportu i co za tym idzie – energii. Są bardziej produktywne i efektywne w pracy, co przekłada się na jednoznaczną korzyść dla firmy, którą reprezentuje.

Większa satysfakcja z pracy

Osoby, które zachowują równowagę pomiędzy pracą a życiem prywatnym, mają też większa satysfakcję z pracy, bo czerpią z niej po prostu przyjemność. Nie jest ona przykrym i stresującym obowiązkiem. Pracownik, który nie wykorzystuje swojej energii tylko na pracę, jest również w stanie realizować i rozwijać się w innych dziedzinach. Dzięki temu nie tylko ma większą satysfakcję ze swojego życia, ale zyskuje nowe skille, które mogą być korzystne dla pracodawcy. Pracodawca zyskuje również lepszy wizerunek (employer branding) a także lojalność pracowników, którzy po prostu nie chcą od niego odchodzić. Co za tym idzie – taka firma ogranicza koszty związane z rekrutacją, a nawet jeśli takową musi przeprowadzić, to firma stawiająca na work-life balance, jest chętnie polecana i rekomendowana na rynku.

Podsumowanie – Zdrowe podejście do zarządzania czasem

Najważniejszym jednak aspektem już typowo prywatnym, jest po prostu zdrowie. Brak równowagi rodzi uczucie stresu, a długotrwały stres niesie za sobą konsekwencję, niekiedy bardzo poważne. Mogą one prowadzić do alkoholizmu, pogorszeniu stanu zdrowia psychicznego, narkomanii, uzależnienie od nikotyny, zaburzeń łaknienia, spadku własnej wartości jako pracownika, a także braku poczucia bezpieczeństwa rodzinnego i bezpieczeństwa w pracy. To może być problem każdego z nas, warto więc pomyśleć o tym szerzej, zamknąć komputer o 17.00 i po prostu skupić się na swoich bliskich

Zaniedbanie życia prywatnego prowadzi często do rozpadu małżeństw, braku relacji z rodziną, z dziećmi czy z przyjaciółmi. Nie warto poświęcać tych najważniejszych w naszym życiu osób dla kolejnego taska czy postawionych KPI. Dość trywialne mogą wydawać się słowa, że należy czasem po prostu odpocząć, usiąść i dać sobie chwilę wytchnienia na przemyślenia lub po prostu nie myślenia. Jednak to co proste i trywialne, nie raz jest największą wartością. Należy pamiętać jednak, aby nie przechodzić ze skrajności w skrajność – oglądanie Netflixa przez pięć dni z rzędu to również nie jest równowaga.