Raport Sodexo „Potrzeby Pracowników 2021” – analiza
Globalna pandemia koronawirusa zmieniła poglądy dotyczące benefitów zarówno wśród pracodawców jak i pracowników. Jak wynika z badania Sodexo „Potrzeby Pracowników 2021” kluczowy staje się wellbeing pracowników, stabilność i elastyczność pracodawców.
Na przestrzeni roku 2021 widzimy zmieniające się potrzeby pracowników i wiemy dlaczego standardowe świadczenia pozapłacowe takie jak karty sportowe, czy pakiet zdrowotny nie zadowolą już pracowników. Kolejny raport, tym razem od Sodexo potwierdza ten trend i wykazuje obszary, które są kluczowe dla pracowników.
Raport Sodexo 2021 – „Potrzeby pracowników 2021”
Z badania „Potrzeby Pracowników 2021” wynika, że najczęściej oferowanymi benefitami są ubezpieczenie na życie (39%), PPE / PPK, dodatkowe programy emerytalne (38%) oraz dofinansowanie do wypoczynku (37%). Co czwarty badany pracownik uważa, że w ofercie benefitowej powinno się znaleźć dofinansowanie wypoczynku. Na drugim miejscu najbardziej pożądanych benefitów uplasował się dodatkowo płatny urlop (36%), a na trzecim: elastyczny czas pracy (28%). Tak wynika ze statystyk dotyczących ogółu, natomiast to, który benefit postrzegany jest jako najbardziej atrakcyjny, zależy od różnych czynników, m.in. od rodzaju pracy, specyfiki zawodu i branży, ale też indywidualnych potrzeb pracownika oraz jego sytuacji zawodowej i prywatnej.
Jakie benefity wybierają pracownicy fizyczni, a jakie biurowi?
Pracownicy fizyczni najchętniej wśród benefitów wybraliby dodatkowy płatny urlop (42%), dofinansowanie wypoczynku (40%), ubezpieczenia na życie (27%) oraz dofinansowanie dojazdu do pracy/dodatek samochodowy/zwrot kosztu paliwa (26%), a także karty przedpłacone (24%).
Natomiast wśród osób pracujących za biurkiem najbardziej pożądane są: dofinansowanie wypoczynku (38%), elastyczny czas pracy (33%), dodatkowy płatny urlop (33%), poszerzone, zaawansowane pakiety medyczne (29%), a także podstawowe pakiety medyczne dla pracownika i/lub rodziny (26%).
Ponadto z raportu Sodexo możemy się dowiedzieć, że idealny benefit pozwala spełniać cele pracownika, utożsamia się z jego wartościami i poprawia jakość jego życia. Widoczny jest wzrost znaczenia Wellbeing w organizacji, który z roku na rok bardziej jest doceniany przez pracowników. Kluczowe jest poczucie, że świadczenie daje coś praktycznego i stanowi swego rodzaju dopełnienie zarówno w codziennych zobowiązaniach, jak i newralgicznych momentach czy zaskakujących sytuacjach. Jednocześnie pracownicy chcą mieć wybór i możliwość samodzielnego decydowania o tym, jak spędzają swój czas – bez narzucania im sztywnych nakazów dotyczących np. tego, kiedy konkretnie muszą skorzystać z benefitu.
System kafeteryjny opowiadający na potrzeby pracowników
Idealnym rozwiązaniem mogą być np. kafeterie benefitowe – uniwersalne rozwiązania, które odpowiadają na zbadane potrzeby i oczekiwania zarówno pracowników biurowych, jak i fizycznych. Pozwalają uzyskać dostęp do platform gamingowych lub stramingowych takich jak Steam, PlayStation Plus, XBOX Game Pass, Spotify czy Netflix, a także korzystać z różnych webinarów czy zajęć online z jogi lub pomagających radzić sobie ze stresem (wellstress). Zapewniają też elastyczność, ponieważ dają swobodę wyboru. A pracownicy lubią mieć poczucie wpływu na swój koszyk zakupowy.
Najnowsze artykuły
- Platformy benefitowe: Skuteczny klucz do walki z wypaleniem zawodowym
- Platforma benefitowa jako wsparcie dla pracowników w kryzysie zdrowotnym
- Motivizer na Kongresie Profesjonalistów HR i People Culture TechFest 2024
- Platforma benefitowa dla małych firm korzyści i wyzwania
- Platforma benefitowa i personalizacja benefitów w praktyce