10 książek, które każdy HRowiec powinien przeczytać. Kolejność całkowicie przypadkowa
Benjamin Franklin lubił powtarzać, że inwestowanie w wiedzę zawsze przynosi największe zyski. Dlatego chcemy polecić dziś 10 książek, które mogą zmienić wasze spojrzenie nie tylko na HR, ale też na cały świat i na wasze miejsce w Nim. Kolejność jest przypadkowa.
TOP 10 książek, które powinien znać każdy specjalista Human Resources, specjalnie na HR Day
1. Walter Isaacson– „Steve Jobs”
Ekskluzywna biografia twórcy firmy Apple – Steve’a Jobsa (jedyna napisana przy jego współpracy) pióra Waltera Isaacsona, autora bestsellerowych biografii Benjamina Franklina i Alberta Einseina.
Opierając się na ponad czterdziestu rozmowach z Jobsem, przeprowadzonych w ciągu dwóch lat, a także na wywiadach z ponad setką osób: członkami rodziny, przyjaciółmi, przeciwnikami, konkurentami i kolegami Jobsa, Walter Isaacson spisał wciągającą opowieść o pełnym wzlotów i upadków życiu oraz płomiennej osobowości twórczego przedsiębiorcy, którego wykraczająca poza wszelkie schematy pasja i perfekcjonizm zrewolucjonizowały sześć branż: komputery osobiste, filmy animowane, muzykę, telefony, tablety i publikacje cyfrowe.
W czasach, kiedy społeczeństwa całego świata dążą do zbudowania gospodarek ery cyfrowej, Jobs pozostaje najbardziej wyrazistą ikoną wynalazczości i wyobraźni kształtującej rzeczywistość. Wychodząc z przeświadczenia, że najlepszym sposobem stworzenia wartości w XXI wieku jest zintegrowanie kreatywności z technologią, założył firmę, w której nieskrępowane niczym wizjonerstwo połączyło się z zadziwiającymi osiągnięciami nowoczesnej techniki.
Gnany przez wewnętrzne demony, Jobs potrafił doprowadzać swoje otoczenie do furii i rozpaczy. Ale jego żywiołowa osobowość i tworzone przez niego produkty były ściśle zespolone – podobnie jak warstwa sprzętowa i oprogramowanie urządzeń Apple – funkcjonując jak jeden zintegrowany organizm. Przemawiająca do wyobraźni historia Jobsa ukazuje, jak ważne są w życiu pomysłowość, siła charakteru, talenty przywódcze i wierność wartościom.
2. Niels Lunde – “Lego. Jak pokonać kryzys, zwojować świat i zbudować potęgę z klocków?”
Marka. Klocek. System konstrukcyjny. Wspólnota. Oto cztery filary jednej z najbardziej znanych firm na świecie. Firmy, która niezmiennie od ponad 8 dekad pobudza wyobraźnię dzieci i dorosłych. Oto historia Lego – idei, która musiała narodzić się na nowo.
Czy zastanawiałeś się kiedyś co stoi za sukcesem jednej z najpopularniejszych zabawek twojego dzieciństwa? A może nadal jesteś pasjonatem konstruowania i poszerzania swojej kreatywności? To niezwykłe studium przypadku odkrywa wszystkie tajemnice sukcesu marki Lego.
Dziś Lego to znakomicie działająca korporacja odnosząca sukcesy na całym globie. Mało kto jednak zdaje sobie sprawę z tego, że w 1978 roku losy tego niezwykłego przedsiębiorstwa mogły się potoczyć zupełnie inaczej. W tym właśnie roku stery w firmie przejął młody idealista i wnuk założyciela Lego – Kjeld Kirk Kristiansen.
Na ponad 300 stronach poznajemy największych managerów i dyrektorów finansowych drugiej połowy XX wieku, z których każdy próbował złamać i zrozumieć istotę najsłynniejszego klocka wszech czasów. Jesteśmy świadkami dramatycznych decyzji i wypadków, które zaprowadziły ten duński skarb narodowy na skraj sprzedaży i upadku. Wreszcie poznajemy Jørgena Viga Knudstorpa, który postanowił na nowo rozbudzić ducha Lego i, zataczając ogromne koło, przywrócić w pewnym sensie wartości, które wyznawał Kjeld Kirk Kristiansen, a które są do dziś tak drogie wszystkim wielbicielom tej cudownej zabawki.
3. Hastings Reed , Meyer Erin – „Gdy regułą jest brak reguł. Netflix i filozofia przemiany”
Czas na zmiany, bądź całkowicie szczery, pamiętaj, że firma to zespół, a nie rodzina, nigdy, przenigdy nie staraj się zadowolić swojego szefa. Oto niektóre z podstawowych reguł, jakie obowiązują pracowników Netflixa. Działanie tego przedsiębiorstwa to kulturowy eksperyment, który zakończył się spektakularnym sukcesem: firma zajmująca się korespondencyjnym wypożyczaniem płyt DVD stała się streamingową potęgą. Ma obecnie 182 miliony subskrybentów i kapitalizację rynkową na poziomie Disneya.
Reed Hastings – prezes i CEO Netflixa – po raz pierwszy dzieli się sekretami, które zrewolucjonizowały branżę rozrywkową i technologiczną. Wspólnie z Erin Meyer, profesor INSEAD Business School, ujawnia swoją filozofię przywództwa odrzucającą przekonania, zgodnie z którymi działa większość firm. Od nielimitowanych urlopów do rezygnacji z zatwierdzania wydatków pracowników – Netflix to zupełnie inny sposób prowadzenia organizacji, który najlepiej pasuje do zmieniającego się świata. „Gdy regułą jest brak reguł” to inspiracja do zmiany dla wszystkich, którzy poszukują źródeł produktywności, kreatywności i innowacji.
4. Patty McCord – „Powerful – Jak budować kulturę wolności i odpowiedzialności”
Zarządzanie talentami nie jest łatwe. Poznaj Powerful i zobacz konkretne przykłady działań i dobrych praktyk. Zacznij już dziś świadomie kształtować kulturę organizacyjną swojej firmy. Tę książkę nie jest tak łatwo znaleźć, ale jeśli ktoś z waszych znajomych ją posiada to zróbcie wszystko by ją pożyczyć i przeczytać. Książka pomoże zrozumieć dlaczego kluczem do sukcesu biznesowego firmy jest pełne zrozumienie przez wszystkich pracowników celów biznesowych, przy całkowitej transparentności wewnątrz organizacji. Dla pracowników to nie owocowe czwartki, karnety na siłownie są najważniejsze, ale możliwość poznania siebie i przełamania barier. Patty McCord, była szefowa talentów w Netflix pokaże Wam jak wydobyć z siebie i innych to co najlepsze.
5. Coffman Curt , Buckingham Marcus – „Po pierwsze złam wszelkie zasady. Co najwięksi menedżerowie na świecie robią inaczej”
Książka podbiła wszystkie listy bestsellerów w Stanach Zjednoczonych od Financial Times po Amazon.com. Oparta na obszernym materiale empirycznym, jaki zebrali autorzy prowadząc badania w organizacji Gallupa, pokazuje, że istnieje coś, co łączy wszystkich odnoszących sukces menedżerów – jest tym elastyczność w podchodzeniu do sytuacji i ludzi, przekraczanie i łamanie utartych zasad. Książka proponuje model zarządzania, który pozwoli na wprowadzenie decydujących o sukcesie zmian, zwiększenie kreatywności pracowników i zadowolenia klientów oraz osiągnięcie lepszych zysków.
Fragment wstępu:
„W książce tej oddajemy głos milionowi pracowników i osiemdziesięciu tysiącom menedżerów. Ta oszałamiająca liczba rozmów pozwoliła nam nie oderwać się od realiów. Na początku trudno było sobie nawet wyobrazić, co będzie można usłyszeć od utalentowanego pracownika czy wybitnego menedżera. (…) Wiemy, tak jak i ty, że współczesne życie pełne jest nieustających zmian. Wiemy, że zmienia się atmosfera pracy, że pojawiają się i znikają coraz to nowe podejścia do zarządzania. Słuchając takich menedżerów, jak Michael, i pracowników, którymi oni kierują, staraliśmy się jednak wyłowić coś, co się nie zmienia. Co będzie zawsze potrzebne utalentowanym pracownikom? Co zawsze będą robić wielcy menedżerowie, aby zamienić talent w czyn? Jakie są niezmienne sekrety znajdowania utalentowanych pracowników, sprawiania, że skoncentrują się na właściwym celu, i zatrzymywania ich na długo? Co pozostaje niezmienne? Takie pytania postawiliśmy sobie na początku. A na następnych stronach tej książki przedstawimy wnioski, do których udało nam się dojść”.
6. Masaki Imai – „Kaizen: klucz do konkurencyjnego sukcesu Japonii”
To pierwsza na świecie książka przybliżająca zachodnim menedżerom kaizen – japońską filozofię zarządzania opartą na ciągłym doskonaleniu.
Premiera tej książki była kamieniem milowym teorii zarządzania, szczególnie systemów jakości. Dla autora natomiast był to początek misji popularyzowania i adaptowania kaizen w firmach zachodnich. Misji, dla której wyzwaniem były różnice mentalności Japonii i Zachodu. Czytamy w przedmowie: „(…) zachodni menedżerowie preferują nagłe zmiany, oparte na technologiach i znacznych inwestycjach, Japończycy wolą małymi krokami nieustannie doskonalić procesy, opierając się na zdrowym rozsądku i zaangażowaniu pracowników. (…) Te dwa różne podejścia autor nazywa innowacyjnością i kaizen. Wyzwaniem, jakie stawia przed menedżerami, jest zaadoptowanie ich obu. Bowiem jedynie synergia innowacyjności i kaizen warunkuje osiągnięcie trwałego sukcesu.
Kaizen nie można zgłębić poprzez studiowanie ksiąg. Prawdziwa nauka płynie z codziennego praktykowania tej dziedziny. Czytelnik, zanim wejdzie na drogę kaizen, ma okazję poznać tę praktyczną stronę zarządzania w systemie ciągłego doskonalenia poprzez liczne analizy przypadków wdrożeń i funkcjonowania kaizen w firmach japońskich.
7. Armstrong Michael , Taylor Stephen – „Zarządzanie zasobami ludzkimi”
Biblia HR.
Podręcznik Michaela Armstronga i Stephena Taylora jest kluczową pozycją z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi. Autorzy opisują wszystkie najważniejsze obszary tej dziedziny, takie jak rekrutacja, zarządzanie kapitałem ludzkim, wynagradzanie, zaangażowanie pracowników, polityka kadrowa, bezpieczeństwo i higiena pracy oraz wpływ zarządzania zasobami ludzkimi na wyniki organizacji.
W każdym rozdziale wyszczególniono kluczowe pojęcia i terminy z zakresu ZZL oraz sformułowano pytania pozwalające zarówno studentom, jak i praktykom zweryfikować zdobytą wiedzę.
8. Eric Schmidt, Jonathan Rosenberg i Alana Eagle – „Jak działa Google?”
Jak działa Google to napisana z humorem i swadą książka, w której Eric Schmidt (prezes wykonawczy Google’a) i Jonathan Rosenberg (doradca Larry’ego Page’a) dzielą się wiedzą i doświadczeniem nabytym podczas przekształcania firmy – Google z akademickiego start-upu w globalną korporację, stosując zaawansowaną sztuczną inteligencję; to pasjonująca lektura, pełna anegdot i ciekawostek, z jednej strony znakomicie dokumentująca kulisy działania jednego z najbardziej innowacyjnych przedsiębiorstw na świecie, z drugiej – stanowiąca niezastąpiony poradnik każdego menedżera, jak odnieść sukces w erze internetu i nowych technologii. Jak działa Google porusza między innymi takie tematy, jak kultura organizacyjna w firmie, strategia, podejmowanie decyzji, komunikacja, sytuacje kryzysowe, talenty i innowacyjność.
Czym różni się Google od innych przedsiębiorstw? Na czym polega jego fenomen? Jak skorzystać z wypracowanych w tej firmie metod, by rozwinąć swój własny biznes? O tych i o wielu innych niezwykle ciekawych aspektach funkcjonowania Google’a dowiecie się z międzynarodowego bestsellera Jak działa Google napisanego przez ludzi, którzy z oczywistych powodów znają się na tym najlepiej.
9. Daniel Kahneman– „Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym”
Czy ludzie są świadomymi i autonomicznymi autorami własnych wyborów i osądów?
Czy mogą ufać własnemu myśleniu, zwłaszcza temu szybkiemu – intuicyjnemu i emocjonalnemu? Rozważniej jest na pewno zdać się na myślenie wolne, analityczne. A mimo to trudno uniknąć pułapek myślenia. Przytrafia się to nawet ekonomistom i nie sprzyja podejmowaniu trafnych decyzji…
W tej odkrywczej książce Daniel Kahneman, psycholog, laureat Nagrody Nobla w dziedzinie ekonomii, rozważa te zagadnienia i daje istotny wgląd w mechanizmy ludzkiego myślenia.
Jest to książka przełomowa. Kahneman objaśnia nam działanie umysłu i opisuje, jak o naszym myśleniu wspólnie decydują dwa systemy: System 1 – szybki, intuicyjny i emocjonalny oraz System 2 – wolniejszy, działający w sposób bardziej przemyślany i logiczny. Kahneman odkrywa przed nami niezwykłe możliwości – ale też błędy i usterki – szybkiego myślenia, wskazując wszechogarniający wpływ intuicyjnych wrażeń na nasze myśli i zachowania.
Ta książka ukazuje w nowym świetle wiele ważnych zagadnień. Jakie ma znaczenie dla naszych biznesowych strategii fakt, że przejawiamy niechęć do ponoszenia strat i nadmierną pewność siebie? Dlaczego tak trudno przewidzieć, co zapewni nam szczęście w przyszłości? Skąd się biorą trudności w obiektywnej ocenie ryzyka w pracy i codziennym życiu? Jakie błędy myślowe wpływają na nasze decyzje, gdy inwestujemy na giełdzie albo planujemy wakacje? Na te pytania nie da się odpowiedzieć, nie wiedząc, jak oba systemy kształtują nasze osądy i decyzje.
10. Daniel H. Pink – “Kiedy. Naukowe tajniki doskonałego wyczucia czasu”
Daniel H. Pink – autor bestsellerów Drive oraz Jak być dobrym sprzedawcą – w książce Kiedy. Naukowe tajniki doskonałego wyczucia czasu ujawnia skuteczne sposoby posługiwania się czasem, których umiejętne wykorzystanie znakomicie poprawi Twoje osiągnięcia w pracy, w szkole i w domu. Każdy z nas zmaga się z nieustającym strumieniem dylematów tkwiących w prostym, ale jakże istotnym słowie „kiedy”. Kiedy zmienić pracę? Kiedy zaplanować zajęcia? Kiedy zaangażować się w relację lub projekt? Takie decyzje podejmujemy zazwyczaj na chybił trafił – kierując się intuicją, przeczuciami czy po prostu zgadując. To całkowicie niewłaściwe podejście, przekonuje Daniel Pink.
W powszechnym przeświadczeniu wyczucie czasu jest niezwykle ważne, jednak trafienie w odpowiedni moment traktujemy jako sztukę. Z wywodów Pinka jasno wynika, że posługiwanie się czasem jest w istocie nauką. Powołując się obficie na ustalenia psychologów i biologów, neurobiologów i ekonomistów, autor Kiedy ujawnia i radzi, jak dzięki poznaniu tajników wyczucia czasu lepiej żyć, wydajniej pracować i odnosić sukcesy. Jak wykorzystać ukryte schematy dnia w jego planowaniu? Dzięki czemu przerwy mogą spektakularnie podnieść wyniki sprawdzianów pisanych przez nasze dzieci? Jak zmienić kiepski początek w nowy start? Czy półmetki są ważne? Dlaczego zakończenia podnoszą motywację i pogłębiają znaczenie? I wreszcie, jak sprawić, by czas stał się naszym sprzymierzeńcem, a nie wrogiem?
Z odpowiedzi na te i wiele innych pytań Pink tworzy fascynującą narrację, pełną intrygujących historii i praktycznych porad. Nieoczekiwane wyniki innowacyjnych badań, odważne pomysły i niekonwencjonalne wyjaśnienia sprawiają, że ta książka odmienia sposób naszego myślenia o przeszłości, teraźniejszości i przyszłości.
Autor:
Paweł Filutowski, CEO/CTO Motivizer
Najnowsze artykuły
- Platformy benefitowe: Skuteczny klucz do walki z wypaleniem zawodowym
- Platforma benefitowa jako wsparcie dla pracowników w kryzysie zdrowotnym
- Motivizer na Kongresie Profesjonalistów HR i People Culture TechFest 2024
- Platforma benefitowa dla małych firm korzyści i wyzwania
- Platforma benefitowa i personalizacja benefitów w praktyce