Jak motywować pracowników do lepszej pracy?

Jak motywować pracowników do lepszej pracy?

Żadne dobrze funkcjonujące przedsiębiorstwo nie jest w stanie dobrze pracować bez odpowiednich ludzi i dotyczy to pracowników praktycznie na każdym szczeblu. Aby machina zwana firmą dobrze działała, niezbędne jest dobre dobranie jej „trybików” w każdym calu. Firma to praktycznie jeden organizm, który może przynosić zyski, gdy panuje w niej dobra atmosfera. Z czasem zwracanie uwagi na stosowanie dobrych praktyk w zarządzaniu ludźmi samo może przyciągać najlepszych pracowników, co stwarza ogromny komfort i duże możliwości rozwoju. Czasem jednak zdarza się, że nawet najlepiej pracujący zespół należy zmotywować do jeszcze lepszej pracy. Jak to zrobić i jaka jest w tym rola lidera?

Co sprawia, że motywacja pracowników spada?

Czynników mogących wpływać na obniżenie motywacji u pracowników jest bardzo wiele. Czasem wynikają one z osobistych trudności – kłopotów rodzinnych, domowych, finansowych, złego samopoczucia, napotkanych nieprzyjemności czy doraźnych zdarzeń, takich jak kłótnia z bliską osobą, złe oceny dziecka w szkole czy samochód, który rano nie chciał odpalić. Z takimi czynnikami bardzo trudno walczyć, bo każdy z nas odczuwa emocje na swój sposób. Zwykle wystarczy jedynie przeczekać ten gorszy okres lub porozmawiać indywidualnie z daną osobą. Poprawa z pewnością nastąpi, szczególnie jeśli mamy do czynienia z profesjonalistami. Zupełnie inną sytuacją jest ta, gdy pojawiają się czynniki wpływające demotywująco na cały zespół. Wynikają one często niestety z działalności pracodawcy i mogą obejmować bardzo różne obszary np. takie jak generowanie przewlekłego stresu u pracowników, problemy z przydzielaniem urlopów, wątpliwości przy respektowaniu L4, napięta atmosfera tworzona przez przełożonych, brak odpowiedniego wynagrodzenia za pracę, opóźnienia w wypłatach, brak odpowiedniego sprzętu do pracy, brak dobrej komunikacji, całkowity brak dodatków i benefitów takich jak dofinansowanie do wakacji czy prywatna opieka medyczna i wiele innych sytuacji. Mobbing, nie dość, że jest haniebną praktyką zabronioną prawnie, to dodatkowo, zamiast jak błędnie się sądzi motywować pracowników, może on tylko pogorszyć relacje w firmie i skutkować demotywacją oraz zwolnieniami na własną prośbę. Powodów demotywacji spowodowanej przez pracodawcę może być wiele i warto im się przyjrzeć, jeśli zespół znacząco zaniedbuje swoje obowiązki i pojawia się intensywna rotacja kadr.

Rola lidera w zespole

W przypadku spadku motywacji zespołu kluczową rolę odgrywa tutaj lider – kierownik, menedżer, brygadzista lub sam szef. Tym, co bardzo motywuje pracowników jest w pewnością wejście w ich „buty” i wspólna praca, dzięki której osoby zarządzające kadrą mogą przekonać się, z jakimi problemami boryka się ona na co dzień. Dobry lider powinien więc pojawiać się często między pracownikami i wsłuchiwać w ich potrzeby, które zwykle przynoszą korzyść nie tylko pracownikom, ale także całej firmie. To często osoby pracujące w firmach na najniższych szczeblach mają trafne spostrzeżenia, które prowadzą do rozwoju. Warto również przyjrzeć się działaniom konkurencji – podpatrzeć w jaki sposób inne, sprawnie działające firmy z tego samego sektora motywują swoich pracowników. Mogą to być np. niecodzienne benefity, takie jak dodatkowy dzień wolny w trakcie urodzin, eventy poświęcone rodzinie, świętowaniu ważnych wydarzeń dla pracowników i firmy, spotkania integracyjne np. w domach zagadek, które uczą współpracy, lepsze zorganizowanie zaplecza dla pracowników w którym rzeczywiście będą mogli odpocząć np. ze ściankami wygłuszającymi hałas i wygodnymi miejscami do siedzenia. To od lidera zależy czy dostrzeże on problemy i przede wszystkim czy będzie chciał je rozwiązać, bo autentyczna empatia jest w tym przypadku kluczowa. Dobry lider nie boi się bezpośredniego kontaktu i wsłuchania w głos pracowników – to także on powinien działać dla ich dobra, dzięki czemu zaskarbi sobie szacunek podwładnych.

10 sposobów na skuteczną motywację

Poniżej znajdują się sposoby na skuteczną motywację najczęściej przytaczane przez specjalistów w zakresie coachingu i HR:

1.     Zapewnij work-life balance – to jeden z najtrudniejszych do wykonania elementów. Ważne, aby znaleźć złoty środek między korzystaniem z wysiłku pracowników, a interesami firmy.

2.     Zaprojektuj biuro w stylu Acitivity Base Working – to rozwiązanie zakłada przygotowanie większej ilości miejsc niż wynikałoby to z ilości zatrudnionych pracowników. Dzięki temu zyskuje się więcej przestrzeni, co działa korzystnie na samopoczucie.

3.     Wspieraj rozwijanie umiejętności – warto kierować pracowników na dodatkowe kursy i szkolenia, co jest korzystne zarówno dla nich, jak i dla firmy.

4.     Zaproponuj benefity – dodatków dla pracowników może być wiele jak np. możliwość skorzystania z programów lojalnościowych i zniżki w ulubionych sklepach czy dostęp do darmowych usług.

5.     Chwal i nagradzaj pracowników – warto chwalić swoich pracowników i wynagradzać w odpowiedni sposób. To zmotywuje cały zespół, który będzie widział cel w tym co robi.

6.     Postaw na dobrą komunikację – warto kierować do pracowników jasne komunikaty, dzięki którym będą wiedzieli co mają robić. W nawet dużych zespołach można postawić także na nieco mniej oficjalną formę rozmów.

7.     Zaproponuj elastyczność pracy – jeśli profil działalności na to pozwala możesz zaproponować pracę hybrydową lub elastyczne godziny rozpoczęcia i zakończenia pracy.

8.     Zorganizuj catering lub stołówkę – przygotowanie posiłków zajmuje zwykle dużo czasu, pozwól więc pracownikom zagospodarować go w inny sposób i zapewnij im zdrowe i smaczne posiłki w pracy.

9.     Traktuj ludzi indywidualnie – rozmawiaj z pracownikami na osobności i w grupie, dostrzegaj ich trudniejsze dni, chwal również wymieniając pracowników z imienia i nazwiska. Nikt nie chce być traktowany jako mały element zbiorowości, postaw więc na indywidualizm.

10. Zadbaj o swoją postawę – dobry szef działa zwykle razem z zespołem. Jeśli Ty nie wykonujesz należycie swoich obowiązków, to nie licz, że pracownicy będą się z nich wywiązywać. Świeć przykładem w każdym miejscu i czasie.

 

Zobacz ofertę na stronie głównej