Rodzaje programów lojalnościowych – który sprawdzi się najlepiej?
Obecnie powszechną praktyką jest wykorzystywanie wszelkiego rodzaju programów lojalnościowych, które mogą przybierać najróżniejsze formy. Najlepsze firmy prześcigają się w wymyślaniu coraz to atrakcyjniejszych benefitów dla swoich pracowników, które pozwolą na docenianie ich wysiłku, zmotywują do jeszcze lepszej pracy i pomogą w pozyskaniu nowej, wykwalifikowanej kadry zachęconej tego rodzaju gratyfikacją. Jakie rodzaje systemów lojalnościowych są dostępne i chętnie wybierane?
8 najpopularniejszych rodzajów programów lojalnościowych
Dostępne jest całe mnóstwo rodzajów programów lojalnościowych. Poniżej znajdują się te najczęściej wybierane dla pracowników:
- Program punktowy – jest to jeden z najpopularniejszych programów lojalnościowych zarówno dla pracowników, jak i klientów sklepów. Działanie polega na zbieraniu punktów, które następnie można wymieniać na nagrody, zniżki i bony zakupowe. Program motywuje do dokonywania zakupów w sklepach danej marki, premiując je dodatkowymi punktami.
- Program klubowy – innym pomysłem jest wykorzystanie karty członkowskiej, która na poszczególnych poziomach uprawnia do określonej zniżki. Karty najczęściej oprócz tradycyjnej formy mają także wersję elektroniczną, dzięki czemu można zawsze z nich skorzystać. Najczęściej spotykane karty to te do klubów fitness.
- Program niepieniężny – kolejny rodzaj systemu lojalnościowego to program niepieniężny, w którym klienci wymieniają uzyskane punkty na nagrody rzeczowe lub usługi np. strzyżenie u fryzjera czy masaż w salonie SPA.
- Program partnerski – to programy skierowane do co najmniej co najmniej dwóch firm, które proponują swoim pracownikom wspólne benefity poprzez np. wzajemne korzystanie ze swoich usług. Program partnerski wspiera kulturę w organizacjach należących do poszczególnych branży.
- Program VIP – to program skierowany zwykle do kadry znajdującej się na wyższym szczeblu, gdzie do każdego pracownika przypisana jest określona kwota czy usługi do wykorzystania.
- Program grywalizacji – to ciekawy rodzaj programu, który sprawdzi się szczególnie wśród młodszego grona pracowników. Polega na ich aktywizacji poprzez organizowanie wspólnych gier np. w przestrzeni miejskiej i wspieranie zdrowej rywalizacji.
- Program konkursowy – oczywiście wśród społeczności pracowników dużą popularnością cieszą się również programy konkursowe. Tego rodzaju przedsięwzięcia powinny mieć przejrzysty regulamin i być tak skonstruowane, aby motywowały do wzięcia w nich udziału. Programy konkursowe warto organizować cyklicznie lub przed określonymi wydarzeniami w roku np. Świętami Bożego Narodzenia.
- Program charytatywny – systemy lojalnościowe dla pracowników nie muszą wiązać się jedynie z gratyfikacjami i nagrodami dla nich samych. Dla określonych społeczności ważna może okazać się możliwość przekazania swojej nagrody na cele charytatywne.
Jak wybrać najlepszy program lojalnościowy?
Program należy wybierać zarówno pod kątem utworzonej społeczności pracowniczej, jak i wartości, którymi kieruje się dana firma. Dobry system lojalnościowy jest w stanie zaangażować pracowników i stać się jednym z benefitów, który będzie wyróżniał markę na rynku pracy. Tego rodzaju program sprawia, że pracownicy nie tylko chcą z niego korzystać (nie będzie martwym zapisem w umowie, którym nikt się nie interesuje), a nawet więcej, przyciągnie nowych pracowników, doceniających wychodzenie firmy z inicjatywą i proponującą dodatkowe profity za pracę.
Zanim dokona się wyboru systemu lojalnościowego dla szerszej społeczności pracowniczej warto zapytać samych zainteresowanych co o tym uważają. Można np. przeprowadzić ankietę, w której poda się kilka propozycji pod głosowanie. Dzięki temu dobrze dopasuje się rodzaj programu lojalnościowego do preferencji pracowników. Innym sposobem jest sprawdzenie, jakie programy pracownicze proponują inne firmy o podobnym profilu i skopiowanie ich pomysłów. Ponadto dobrze jest wybrać przejrzysty program lojalnościowy, którego zasady będą jasne dla wszystkich. Zbyt skomplikowany system może skutecznie zniechęcić potencjalnych użytkowników.
Wybór programu lojalnościowego nigdy nie powinien być przypadkowy. Warto wcześniej przeanalizować potrzeby pracowników, zapytać ich o zdanie i na postawie wyników oraz obserwacji postawić na odpowiedni system.
Zobacz ofertę na stronie głównej