Debata Capital24.tv z Piotrem Dubno -„Gospodarka, innowacje, inwestycje. Jakie zmiany nas czekają?”
W Warszawie odbyła się debata „Gospodarka, innowacje, inwestycje. Jakie zmiany nas czekają?”, zorganizowana przez redakcję Capital24.tv. W debacie Udział wzięli Iwona Załuska, prezes zarządu w grupie Upper Finance, Tomasz Drzał, prezes zarządu Speed Management Polska, Piotr Dubno, członek zarządu Motivizer i Rita Schultz, redaktor Capital24.tv
– Dziś największe firmy technologiczne w Stanach Zjednoczonych zatrudniają ok 10% liczby pracowników niż największe firmy przemysłowe po II wojnie światowej. Oznacza to, że teraz znacznie mniejsza ilość pracowników wykonuje znacznie bardziej skomplikowane zadania. Dziś głównym wyzwaniem przedsiębiorstw jest by jak najbardziej odciążyć tych pracowników, zautomatyzować jak najwięcej procesów by uwolnić czas i energię dla zadań, które mogą unikalnie wykonać tylko ludzie, czyli krótko mówiąc kreatywnie myśleć. – mówił podczas debaty Piotr Dubno, CFO Motivizer.
Iwona Załuska opowiedziała o ciekawym zjawisku na rynku otóż: „osoby w wieku od 25 do 34 lat, które w dalszym ciągu mieszkają przynajmniej z jednym z rodziców, nazywane są gniazdownikami. W Polsce, w ciągu ostatnich kilkunastu lat, zjawisko gniazdownictwa stało się bardzo powszechne i obecnie dotyczy aż 2 milionów młodych ludzi. Na problem składa się wiele czynników – rosnące ceny wynajmu, niewystarczające środki na zakup własnego mieszkania, a także fakt, że młodzi ludzie nie decydują się na wzięcie kredytu – wolą pozostać mobilni”.
Jej zdaniem: „rozwiązaniem na zaistniałą sytuację jest tworzący się nowy rynek najmu instytucjonalnego, który stanowi integralny element każdego europejskiego systemu mieszkaniowego i odpowiada na dynamicznie zmieniające się oczekiwania klientów„.
– Ostatnie lata pandemii oraz wojny na Ukrainie wpłynęły na wszystkie branże. Nie na wszystkie jednak w takim samym stopniu. O ile np. branża horeca, czy transportowa przeżyły spory kryzys, o tyle, IT i energetyka odnotowują aktualnie rekordowe obroty. Jak się okazuje, receptą na trudne czasy jest dywersyfikacja. Wydaje się, że właśnie w tym kierunku podążają polscy przedsiębiorcy – mówił Tomasz Drzał, podkreślając, że od zawsze zaletą naszej gospodarki była elastyczność i kreatywność. Właśnie te dwie cechy decydują o tym, że Polska wciąż rozwija się szybciej niż reszta Europy. Już mniej optymistycznie zwrócił uwagę, że: „niestety, nie rozwija się dzięki działaniom rządzących, a raczej wbrew nim. Ustawodawca zdecydowanie nie ułatwia życia przedsiębiorcom, nie dbając o konkurencyjność polskiej gospodarki. Tracimy nasze podstawowe atuty, jakim, do niedawna, były niższe koszty pracy i życia.”
Piotr Dubno również z niepokojem zauważa, że najważniejsze stały się odpowiedzi na 2 pytania – czy mamy możliwości podwyższania cen co najmniej w tempie rosnącej szybko inflacji i jakie są możliwości obniżenia własnych kosztów. Kluczem do pierwszej kwestii jest posiadanie oferty – produktu lub usługi – która jest unikalna lub różni się od konkurencyjnych rozwiązań na tyle wyraźnie, by nie tylko podlegała rynkowej presji cenowej, ale by możliwe było podwyższanie ceny przynajmniej o poziom inflacji. Kluczem do ograniczenia kosztów jest z kolei optymalizacja procesów ze szczególnym zwróceniem uwagi na digitalizację i automatyzację wprowadzaną w jak najszerszym zakresie, co ograniczy ryzyko konieczności podnoszenia wynagrodzeń i pozwoli koncentrować energię i uwagę firm nie na powtarzalnych standardowych czynnościach, a na kreatywnych odpowiedziach na pojawiające się rynkowe okazje i wyzwania. Niezależnie od branży, z nielicznymi być może wyjątkami – dla wszystkich rozpoczyna się czas trudnych pytań o strategię pozwalającą odnosić sukcesy na trudnym rynku.
Zobacz debatę:
Najnowsze artykuły
- Platformy benefitowe: Skuteczny klucz do walki z wypaleniem zawodowym
- Platforma benefitowa jako wsparcie dla pracowników w kryzysie zdrowotnym
- Motivizer na Kongresie Profesjonalistów HR i People Culture TechFest 2024
- Platforma benefitowa dla małych firm korzyści i wyzwania
- Platforma benefitowa i personalizacja benefitów w praktyce